Bartolomé Esteban Murillo’ya atfedilen bir tablo İspanya’daki sanat uzmanlarını ikiye böldü. Bazı sanat tarihçileri Sevilla’daki kilisede sergilenen Primera Inmaculada (Meryem’in Günahsız Gebeliği) adlı eserin Barok sanatçıya ait olmadığını iddia ediyor.
Eser ilk olarak 1840 civarında gizemli koşullar altında San Vicente Mártir Kilisesi’ne ulaştı. O zamanlar, onu kimin çizdiği belli değildi. Eylül 2019’da, mükemmel bir restorasyondan geçti ve kilisenin görkemli bir köşesine asıldı. Sevilla Güzel Sanatlar Müzesi‘nin küratörü Ignacio Cano ve Antonio Romero aylarca eseri incelediler ve 1640-1645 yılları arasında Murillo tarafından çizilen gerçek bir Meryem’in Günahsız Gebeliği sahnesi olduğuna karar verdiler. O zamana kadar Murillo’nun Meryem’i tasvir eden en eski eserinin 1650 yılına ait devasa Las Colosal tuvali olduğu düşünülüyordu.
Geçtiğimiz günlerde El País adlı İspanyolca yayına konuşan Murillo uzmanı ve Hispalense University sanat tarihi profesörlerinden Enrique Valdivieso, ikilinin Ars Magazine’de yer alan bulgularını değerlendirdi ve aynı fikirde olmadığını söyledi. Murillo’nun Murillo (2011) adlı biyografisinin de yazarı Valdivieso, bahsi geçen eserin erken dönem Murillo çalışmalarının karakteristiklerine uymadığını, hatta onun etkilenmesinin doğal olduğu ilk ustalarından Juan del Castillo’ya özgü etkiler de barındırmadığını dile getirdi. İddialarını sürdüren Cano ise dönemin Sevillalı ressamlarının hiçbirinin bu kapasitede bir resim üretemeyeceğini öne sürdü.
Murillo, 17. yüzyılın sonlarında Sevilla’nın en önde gelen dini ressamıydı ve bölgesinde en çok taklit edilen sanatçılardan biriydi. İlk çalışmaları, İspanyol Barok sanat tarihinde o dönem popüler, ancak zamanla popülerliğini yitiren bir figür olan del Castillo’nun sıcak paletinden büyük ölçüde etkilenirken, daha sonraki çalışmaları Diego Velázquez ve Flaman Ustalar tarafından popüler hale getirilen cesur fırça işçiliği ve yüksek kontrastlı aydınlatmalar yansıtıyordu. Hayatı boyunca iki düzine “Meryem’in Günahsız Gebeliği” tablosu çizdi. Bunlardan biri Madrid’deki Museo del Prado’da sergileniyor ve sanatçının en ünlü eserlerinden biri olarak biliniyor.
Murillo da restorasyon faciası mağduru
Murillo’nun tasvirlerinin çoğunda, Meryem parlak beyaz bir cüppe içinde görünür, elleri çapraz ve ayakları hilal üzerinde durur.
Haziran ayında İspanya’daki konservatörler, Murillo’nun aynı temalı resimlerinden ikisinin de restorasyon sırasında tanınmaz hale getirilmesiyle daha sıkı restorasyon yasaları çağrısında bulunmuşlardı.
İLGİLİ HABERLER
“Bu resim Salvator Mundi’yi Leonardo’nun yapmadığının kanıtı”