Kanye West, namıdiğer Ye, döneminin sahnede ve müzikte devrim yaratan nadir örneklerinden biri. Ona bu gücü verense birlikte çalışmak için eşleştiği Vanessa Beecroft ve Peter de Potter gibi doğru isimler.
Geçtiğimiz hafta 20 milyon kişinin izlediği yeni albümü The Life of Pablo ve yeni sezon giyim koleksiyonu Yeezy 3’nin tanıtıldığı performans ve dün piyasa çıkan albümün kapak tasarımıyla gözler tekrar Kanye West‘e ve ekibine çevrildi.
Bir magazin figürü olmayı da sanata dair bir tavrı olmayı da eşit oranda kotaran West’in yaratıcı ekibindeki en güçlü isim İtalyan kavramsal sanatçı Vanessa Beecroft. Beecroft’u en son 2014 yılında Salt Beyoğlu’nda 1996 tarihli ID sergisinin açılışından önce kaydedilmiş unutulmaz videosuyla İstanbul’da ağırlamıştık. Yeezy 3’nin Madison Square Garden’da gerçekleşen üçüncü sezon Yeezy defilesi, West ve Beecroft’un da modadaki üçüncü işbirliği.
Çoğu çıplak kadınlardan oluşan yaşayan video performansları ve multimedya heykelleriyle tanınan Beecroft’un en büyük özelliği egemen güzellik idialı, modanın etkileri ve reklamcılıkta bedenin araçsallaştırılmasına ilişkin eleştirilerde bulunması… Beecroftun işleri, kavramsal meseleler ve estetik kaygıların karmaşık bir füzyonu niteliğindedir ve genellikle canlı heykeller içerir. Sanatsal geleneğe ve toplumsal normlara saldırı hâlindeki bu işler, açıktan bir eleştiri yöneltmese de, egemen güzellik ideali, modanın etkileri ve reklamcılıkta bedenin kültleştirilmesi gibi güncel kültürel eğilimleri de inceler.
Kanye West ile Beecroft, 2008’de tanıştı. Onun eserlerindeki çıplaklığı çekici ve ironik bulan West, o günlerde boşanma süreci yaşayan Beecroft’tan 808s & Heartbreak adlı özel partisindeki performansı için koreografi hazırlamasını istedi. Sanatçı da “Belki de Kanye benim siyahi ve erkek altbenliğim” deyip teklifi kabul etti. Bu teklifle başlayan ortaklık 8 yıldır soldaki gibi örneklerle sürüyor.
Yaratıcı ekibin dikkat çeken yeni üyesi olaraksa Peter De Potter‘dan bahsetmek gerekiyor. De Potter, dün piyasaya çıkan ve adı “Swish” mi “Waves" mi yoksa “The Life of Pablo” mu olacağına bir türlü karar verilemeyen ancak sonunda “The Life of Pablo” olarak Kanye West diskografisinde yer alan albümün kapağındaki imzanın sahibi.
Belçikalı sanatçı De Potter, uzun zamandır Raf Simmons’la birlikte çalışıyor. Sanatçı 15 yıl önce başlayan öyküsünü Interview’ye verdiği röportajda “İlk başta benim takımdaki rolüm pop kültürünün gizli katmanlarından görsel alıntılar ve örnekler bulmaktı” diye anlatıyor. Sadece Tumblr’a özel bir sanat üreten De Potter kaynak olarak sosyal medya kullanıcılarının hesaplarında paylaştığı ekran görüntüleri ve materyalleri kullanıyor.
Geçtiğimiz yıl Jamie Reid’in Sex Pistols için hazırladığı albüm kapağından bahsederken “Aklındakini işine yansıtan bir adam, eğlence endüstrisinin ona dayattığını değil” diyen De Potter’ın da West’in ilgisini neden çektiğini anlamak zor değil. Her ikisi de endüstrinin çarklarına karşı duran isimler…