SALT’ın bu yılki ‘’Perşembe Sineması’’ programı animasyon, kurmaca ve belgesellerden oluşan 20 filmlik bir seçki ile çıktı karşımıza. Programda dikkat çeken Tom Ford’un ilk uzun metrajı A Single Man* ise neden gözden kaçırılmaması gerektiğine dair birkaç cümleyi hak ediyor.
Ülkemizde ünü pek duyulmayan dahi yazar Christopher Isherwood’un aynı adlı romanından uyarlanan film, sinefiller kadar edebiyat severlerin de yoğun ilgisiyle karşılaşmıştı. Yazarın ünü hakkında yazdıklarım benim düşüncelerim ama dahi kelimesini Virgina Woolf kendi günlüğünde Isherwood’u tanımlamak için kullanıyor. Kaliteli romandan kaliteli film çıkmaz diyen üstat Hitchcock’un ise bu film adına yanıldığı konusunda eleştirmenler hem fikir olmuş gibi.
İlk uzun metrajında moda dünyasındaki avangart tavrını sinemacı olarak da göstermesi beklenen Tom Ford, orta yaşlı bir edebiyat profesörünün, sevgilisinin ölümü ardından yaşadıklarını anlatırken özgün ve usta işi bir anlatım dili yaratmakta hiç zorlanmıyor. Filmdeki performansıyla Colin Firth, En İyi Erkek Oyuncu dalında Oscar’a ve Altın Küre’ye adaya gösterilmiş ve BAFTA gibi bir çok önemli ödülün sahibi olmayı başarmıştı. Bu noktada Tom Ford’un iyi bir yönetmene gereken oyuncu yönetimi yetkinliğine karakteri gereği sahip olmasının yanı sıra modacı kimliğinin kendisine kazandırdığı stilize etme -kendinden bir şeyler katma- becerisinin de devreye girdiği aşikar. Film, romandan kaynaklanan incelikli psikolojik analizlerle bezeli, akıcı bir narrative’i yönetmenin karakterini yansıtan özgün bir narration’la birleştirmeyi başarıyor. Ford, prodüksiyonunu da üstlendiği bu ilk filme estetik bir imza atarak otör bir klasmana koyuyor yönetmenliğini. Küba Füze Krizi’nin yaşandığı 1960’ların Amerika’sında ‘’entellektüel adam’’ tanımının içini boşaltan film, insani duyguların yönetimine dair hümanist bir ütopya arzusunu izlenimci bir üslupla resmediyor ve bu yönüyle de sinema tarihinde göz ardı edilemeyecek bir yerde duruyor.
“Ekrandaki orta yaş krizim”
Tom Ford’un “ekrandaki orta yaş krizim” dediği, ‘’bazen korkunç şeylerin bile kendine has güzelliği vardır’’ önermesinin hakkını ziyadesiyle veren A Single Man, odağına aldığı sorunların derinliğiyle uyumlu sinematografisi, Colin Firth ve Julianne Moore’un oyunculuk dersi niteliğindeki performansı tabii ki Abel Korzeniowski’nin bestelediği eşsiz score’u için izlenmeyi hak ediyor.
*A Single Man 20 Nisan’da Salt Galata’da.
Salt Perşembe Sineması programı