A password will be e-mailed to you.

Arter Koleksiyonu’ndan ve koleksiyon dışından oluşturulan yeni sergiler, 10 Eylül’de açılıyor. Güvenli bir ziyaret için binada alınan tedbirler yeni sezonda da devam ediyor.

Arter Koleksiyonu’ndan çalışmalardan oluşan ve küratörlüğünü Arter Kurucu Direktörü Melih Fereli’nin üstlendiği “Dinleyen Gözler İçin” başlıklı sergi, çoğu müzikle bağ kuran yirmi üç yapıtı bir araya getiriyor. John Cage’in müzikte olduğu kadar tüm sanatsal üretiminde sessizlik, belirsizlik ve rastlantısallığı bir arada kullanan deneysel yaklaşımını ve Fluxus sanatçılarını referans alan sergide, ziyaretçiler galeri alanına hâkim olan sessizliğin içinde yapıtlardan yükselen “sesleri” keşfetmeye ve hayal etmeye davet ediliyor. Arter’in “Sesli Dizi” serisi kapsamında gerçekleşen üçüncü sergisi Dinleyen Gözler İçin 25 Nisan 2021’e dek sürecek.

Dinleyen Gözler İçin ve Yağmur Ormanı V tek bir sergi gibi

Dinleyen Gözler İçin, sergiden yerleştirme görüntüsü, 2020, (Fotoğraf: flufoto)

David Tudor tarafından tasarlanan ve Composers Inside Electronics, Inc. tarafından gerçekleştirilen “Yağmur Ormanı V (varyasyon 3) başlıklı etkileşime açık yapıt ise “Sesli Dizi”nin dördüncü sergisi olarak yine Melih Fereli’nin küratörlüğüyle 7 Şubat 2021’e dek Karbon’da gezilebilecek. 1968 yılında koreograf Merce Cunningham tarafından, besteci David Tudor’a bir dans gösterisi için sipariş edilen Yağmur Ormanı, daha sonra CIE’den (Composers Inside Electronics, Inc.) John Driscoll ve Phil Edelstein tarafından kendi kendini icra eden bir ses yerleştirmesine dönüştürüldü. Yerleştirmede şamandıra, plastik fıçı, bakır kova, saksı ve raket gibi çeşitli gündelik kullanım nesneleri havada asılı şekilde mekâna yayılırken, farklı biçimlerde müdahale edilip birleştirilmiş bu nesneler önceden kaydedilmiş ses dosyalarından gelen sinyallerle titreşiyor, yağmur ormanlarının doğal seslerini hatırlatan bir ses ortamı meydana getiriyorlar. Dinleyen Gözler İçin ve Yağmur Ormanı V (varyasyon 3) sergileri birbiriyle yakından ilişkilenerek ses ve sessizlik kavramları üzerinden tek bir sergi gibi de işliyor.

David Tudor ve Composers Inside Electronics Inc, Yağmur Ormanı V (varyasyon 3), sergiden yerleştirme görüntüsü, 2020, (Fotoğraf: Orhan Cem Çetin)

Yine Arter Koleksiyonu’ndan oluşturulan ve küratörlüğünü Kevser Güler’in üstlendiği “Gökcisimleri Üzerine” başlıklı grup sergisi, yaşamsal bir biraradalık düzleminin bugün yeniden düşünülebilir ve inşa edilebilir olmasına dair sorulara odaklanıyor. Yirmi sekiz sanatçının yapıtlarını kapsayan sergi, var olanların bir araya gelme ve dağılma biçimlerini, ilişki kurma tarzlarını, birbirlerine mesafe alma ve yakınlaşma yollarını birlikte düşünmeye davet ediyor. 7 Mart 2021’de son bulacak Gökcisimleri Üzerine sergisi, tarihsel, kültürel ve ideolojik tanımlamalara dayanan dünyevi/göksel, doğa/kültür, insan/hayvan, beden/zihin, kadın/erkek gibi ikiliklerin ürettiği kutuplaşma, ayrım, hiyerarşi ve iktidar biçimlerine dair güncel eleştirilerden besleniyor.

Gökcisimleri Üzerine, sergiden yerleştirme görüntüsü, 2020, (Fotoğraf: flufoto)

KP Brehmer’in retrospektifi, Alev Ebüzziya’nın seramikleri

KP Brehmer: Büyük Resim, sergiden yerleştirme görüntüsü, 2020, (Fotoğraf: flufoto)

Bir Vehbi Koç Vakfı (VKV) kuruluşu olan Arter, yeni sezonda Alman sanatçı KP Brehmer’in (Berlin 1938–Hamburg 1997) kapsamlı bir retrospektifine yer veriyor. Küratörlüğünü Selen Ansen’in üstlendiği “KP Brehmer: Büyük Resim başlıklı sergi, sanatçının otuz yılı aşkın üretiminden geniş bir seçkiyi bir araya getiriyor. Brehmer’in esin kaynaklarını ve çalışma yöntemlerini ortaya koyan 200’ün üzerinde yapıtın ve arşiv malzemesinin yer aldığı sergi, Arter’in Neues Museum Nürnberg (Almanya), Hamburger Kunsthalle (Almanya) ve Kunstmuseum Den Haag (Hollanda) ile birlikte, Kulturstiftung des Bundes’ın (Almanya Federal Kültür Vakfı) mali desteğiyle gerçekleştirdiği; küratoryal çerçevesini bu kurumlar adına Eva Kraus, Petra Roettig, Daniel Koep ve Selen Ansen’in belirlediği; üç yıla yayılan bu ortak yapım projesinin son aşaması… Sergi, 24 Ocak 2021’e dek devam edecek.

Alev Ebüzziya Siesbye’nin, Arter’de gerçekleşecek “Tekerrür” başlıklı kişisel sergisi sanatçının son dönemde ürettiği yeni yapıtlarını bir araya getiriyor. Arter ekibinden Eda Berkmen’in küratörlüğünü üstlendiği sergide seramik sanatçısı Siesbye’nin tekrar kavramından yola çıkarak ve tek bir malzemeye, yönteme ve biçime odaklanarak gerçekleştirdiği üretim, yeni bir bağlamda sunuluyor. 24 Ocak 2021’e dek sürecek sergi, sanatçının renk, şekil ve boyut farklarından uzaklaşarak bu sergi için özel olarak ürettiği yüksek pişirimli çanaklardan oluşuyor. İsmini Søren Kierkegaard’ın 1843 tarihinde yayımlanan Tekerrür kitabından alan sergi, Siesbye’nin sayısız kez tekrar eden hareket ve ritimlerin sonucunda ortaya çıkan zamansız çanakları yoluyla tekrarlamanın imkânsızlığını ve getirdiği dönüşümü de görünür kılıyor.

Alev Ebüzziya Siesbye, Tekerrür, sergiden yerleştirme görüntüsü, 2020, (Fotoğraf: flufoto)

İki sergi devam ediyor!

Yeni sergileriyle 10 Eylül’de yeniden ziyarete açılacak olan Arter’de, 1976 yılında hayatını kaybeden sanatçının tüm üretimini bir araya getiren Altan Gürman retrospektif sergisi 24 Ocak 2021’e; Cevdet Erek’in Arter’deki galeri mekânına özel olarak tasarladığı sesli bir mimari yerleştirmeden oluşan Bergama Stereotip başlıklı sergisi ise 15 Kasım 2020’ye kadar görülebilecek.

 

İLGİLİ HABERLER

CEVDET EREK: “FİKİRLERi TAHRİK ETMEYE ÇALIŞIYORUM”

Arter ücretsiz atölyeleriyle “Evde kal” diyor

Daha fazla yazı yok
2024-12-25 06:15:11