Genel yayın yönetmenimiz Ayşegül Sönmez sezonu gözden geçirdi, yıl içinde Sanatatak’ta yer alan haberlerden 10’unu seçtiği bir geri sayım yaptı.
Genel yayın yönetmenimiz Ayşegül Sönmez sezonu gözden geçirdi, yıl içinde Sanatatak’ta yer alan haberlerden 10’unu seçtiği bir geri sayım yaptı.
Salı günü IWSA’da gerçekleşen Sanatatak Sessions‘ın sezon finalini Sanatatak Genel Yayın Yönetmeni Ayşegül Sönmez, Bir Sanat Eleştimeninin Ajanda Notları ile yaptı. Sönmez ajandasından yılın en önemli 10 sanat olayını sondan başlayarak saydı. Sansür, mülteci meselesi gibi meselesi gibi kırılma noktalarının ve BP’nin Tate Müzesi’nden çekilmesi gibi konuların özellikle üzerinde durdu. İşte o liste:
10- Venedik Mimarlık Bienali’nde direnen Detroit
Detroit Resists adlı oluşum konuyla ilgili şu açıklamayı yapmıştı:
"A.B.D. standının vizyon sahibi mimarları tarafından üretilecek spekülatif mimari projeler ile şu anda ölüm kalım mücadelesi veren Detroit sakinlerinin pek çoğunun yaşadığı şehir faciası arasında ortaya çıkacak ilişkiyi merakla izliyoruz. Bununla birlikte, kesinlikle “mimarinin gücünü” savunma çabası olan A.B.D. standının, korkarız ki yapısal olarak bu faciayla mücadele etmesi imkansızdır ve bu yüzden şehrin halen sürmekte olan yıkımında, yıkımın aktörleriyle işbirliği içine girecektir."
9- İlhan Koman heykelinin esrarengiz kayboluşu
Ankara- Seymenler Parkı’nda yer alan İlhan Koman heykeli esrarengiz bir şekilde kayboldu. Sanart derneğinin Ankara heykelleri projesi kapsamında 1991 yılında İlhan Koman yaşamadığı için, prototipi olarak İlhan Koman’ı temsil eden Galeri Nev’de açılan sergisindeki heykelinden alınmış ve dökümü yaptırılarak Seymenler Parkı’na törenle yerleştirilmişti.
Time en etkin 100 listesinde o vardı, Charlize Theron ve Kendell Lamar’ın olduğu listede de… Geçmişi de bir o kadar ilginç; ABD Başkanı Richard Nixon’a ‘Boşver bu Vietnam savaşını da gel sevişelim,’ mealinde bir mektup yazıyor. (Nixon cevap vermemiş.) Bir ara Venedik Bienali‘ni basıp, bahçede kendi ürünü küreler satıyor. Bir dönem Andy Warhol’dan bile daha çok bahsedilen sanatçı oluyor. Bütün bunları, yabancı bir ülkede, çok iyi bilmediği bir dilde ve tek başına bir kadın olarak yapıyor. Sonra, bunca çabanın ters teptiği, kendini fazla öne çıkarmakla suçlandığı bir dönem başlıyor. 1973’te ülkesine dönüyor…
Vantablack, "karanın en karası" bundan iki yıl önce Surrey NanoSystems’taki bilim insanları tarafından üretildi. Maddenin tüm hakları Anish Kapoor’a geçtiği ortaya çıkınca diğer sanatçılar gelişmeyi kızgınlıkla karşıladı. Işığın tamamını ve radyasyonun yüzde 99.965’ini çeken bir nevi minyatür kara delik olan Vantablack‘i eserlerinde kullanmakla kalmayıp başka sanatçıların kullanmasına da izin vermeyecekti. Figen Cebe ise konuya dair tavrını Sanatatak’a şu sözlerle anlattı:
"…İlk tepkim, sinirlenmek oldu… Sinirlenmem, "tekel" konusuna tabii… Bu olay, bana, daha 1950’lerde, Yves Klein‘i ve bulduğu ultramarine maviyi "International Klein Blue (İKB)"yi de hatırlattı… Bunun sonucunda ne oldu? Aslında hiç bir şey… Tüpteki boyayı olduğu gibi kullananlar için, bu bir sorun olabilir tabii…
Övül Durmuşoğlu küratörlüğünde The Marmara Pera otelinin terasında yer alan Işıl Eğrikavuk’a ait kamuya açık video projesi, Beyoğlu Belediyesi yetkilileri tarafından kentsel tasarım yönetmeliği altında “görüntü kirliliği” sebebi ile kapatıldı. YAMA ekranının kapatılmasıyla ilgili projenin küratörü Övül Durmuşoğlu da "Belediyenin kapatma gerekçesi sadece Işıl Eğrikavuk’un işine değil bütün ekrana karşı. İhtar bu işin gösteriminden önce yapıldı ve gerekçe olarak yine görüntü kirliliği gösterildi." dedi.
Bu yıl dördüncüsü yapılmakta olan İstanbul Çocuk ve Gençlik Sanat Bienali de sansürlenen işleriyle gündeme geldi. Görsel sanatlar bölümünün küratörlüğünü üstlenen ve uygulanan sansürden rahatsızlık duyarak, açılıştan hemen sonra geri çekilen PASAJ sanatçı inisiyatifi basın açıklaması yaptı.
5- Mültecilere destek: Ai Weiwei’nin izindekiler
Joan Punyet Miro dedesi Joan Miro’nun 28 eserini “Kendime onun arzularını yerine getirme görevini veriyorum ve yaşasaydı onun yapmak isteyeceği şeyleri yapıyorum. Joan Miro, hayatı boyunca birçok zorlukların üstesinden geldi. Açlığı tanıdı, İspanya iç savaşı boyunca sürgündü ve mülteci kamplarındaki perişanlığı yaşadı” diyerek mülteciler için açık artırmaya çıkardı.
Wolfgang Tillmans, Between Bridges (Köprüler Arasında) galerisini sanat camiasını harekete geçiren, mülteci sorununa dair neler yapılabileceğinin konuşulacağı bir foruma dönüştürmek istediğini açıkladı. Sanatçı, sağcı politikacıların günün koşullarından faydalanarak tarihin en başarılı barış projesi olan Avrupa Birliği’ni sabote ederek, bu karşıtlık üzerinden oylarını artırmaya çalıştığını ve gerçek mültecilerle ekonomik nedenlerden dolayı Avrupa’ya gelen göçmenlerin ayrıştırılmasının arkasındaki empati eksikliğinin araştırılması gerektiğini söyledi.
Ai Weiwei de mülteci çalışmalarıyla hem övgü hem yergi topladı. Uzay battaniyeleri ve Aylan Kurdi pozu ya da gündemden beslenmesi tepki çekse de mültecilerin hikayesini anlatacak bir film çekme kararı bile aldı. Avrupa’nın yanlış yaptığını söyledi.
4- Kanada’dan sanata dev yatırım
Kanada’nın yıllık bütçesinin açıklanmasıyla ortaya çıkan rakamlara göre devlet beş yıl boyunca görsel sanatlar, radyo, film, tarihi alanlar, bilim ve teknolojiye toplam 1.9 milyon Kanada doları yani 1.4 milyar Amerikan doları harcayacak.
3- BP, Tate Müzesi’nden çekildi
Geçtiğimiz yaz müzede gerçekleşen 25 saatlik protestolar neticesinde BP’nin çevreye verdiği zarar yüzünden Tate’e desteğini çekmesi talep edilmişti. Ve baskılara dayanamayan BP, nihayet müzeden çekilme kararı aldı. 26 yıllık sponsorluk bitti.
2- Hale Asaf’ın Çıplak resmiyle ilgili ilginç iddia
Sanat tarihçisi ve eleştirmen Burcu Pelvanoğlu, Kültür Servisi sitesine yazdığı yazısında Çıplak sergisindeki Hale Asaf resmiyle ilginç bir iddiada bulundu: "Hale Asaf, son yıllarda Paris’teki antikacı-müzayedeciler tarafından fazlasıyla suistimal edilen bir sanatçı. Sergide yer alan resmi ise, hiç içime sinen bir resim değil. Elbette, bunun çıplak gözle iddia edilmesi zor ama çıplak gözle rahatlıkla söylenebilecek olan bir şey varsa, o da resmin sanatçıdan sonra müdahale gördüğü. Hale Asaf, kendi kuşağının Paris’te de başarı göstermiş en önemli sanatçıları arasında ve “çıplak”ları ile ünlü bir sanatçı da değil.
1- Müzede yere bırakılan gözlük "sanat" sanıldı
Twitter kullanıcısı @TJCruda ve @k_vinnn, San Francisco Sanat Müzesi’nde sergilenen eserlerden pek memnun olmadıkları için yere gözlük bırakıp beklemeye koyuldu. Müzeye gelen ziyaretçilerin yerde sadece bir gözlük görünce önce biraz kafası karıştı. Ancak bir anlam verememiş olsalar da, gözlüğün fotoğraflarını çekmeye başladı, gözlüğü bırakan iklili de onların görüntülerini çekti.