A password will be e-mailed to you.

Müzik yazarımız geçmişe saygıda kusur etmiyor. Saygı Duruşu’nda ilk olarak Kamuran Akkor’u ağırlıyor. Vardal Caniş Su’nun yazıya özel hazırladığı resimle üstelik.

89 yılında TRT ünlü arabeskçilere “Arabesk nedir?” diye sorar. İbrahim Tatlıses, “Vallahi, biz de bir şeyler yapıyoruz ama ne yaptığımızı biz de bilmiyoruz.” der. Küçük Emrah “Arabesk kulağa hoş gelen müziktir. İnsanın kulağa hoş gelen müziği yapmasıdır.” der. Süleyman Erguner ise “Arabesk, Orhan Gencebay müziğinin yozlaştırılmış halidir.” der.

Anlaşılan, arabeskin ne olduğu hakkında bir mutabakat yok.

Cumhuriyetin ilk yıllarında Klasik Osmanlı müziği ‘tu-kaka’ ilan edilir, halk müziğimiz ise Batılılaştırılır. Annesine özenip onun kıyafetlerini giyen çocuk kadar saf ve komik bir şey çıkar ortaya. Kimsenin benimsemediği ‘yeni’ müziğimiz, kendisine giydirilen gömlekleri zamanla alaturkalaştırır ve melezleşir. Ortaya çıkan türlü acayipliklerden birinin ismidir arabesk. Kelime anlamı malum; ‘Arap tarzında’ anlamına gelir fakat 90 sonrasında Arap müziğinden alınanlar, verilenlerin yanında sağır bir devede kulak kalır. Son dönem Arap pop müziği basbayağı alaturkaya dönüşür.

Arabesk diyebileceğimiz ilk şarkılar 60’ların sonlarında meydana çıkar. Hakkı Bulut’un meşhur şarkısı İkimiz Bir Fidanız fitili ateşleyen şarkı olarak kabul edilir. Daha öncesinde Müslüm Gürses, Hayatımı Sen Mahvettin’i (Sarıkaya Plak No:5 – 1969) çıkarır ancak kimsenin fark etmediği bir kıvılcımdır. 80’ler olmadan Orhan Gencebay, İbrahim Tatlıses, Ferdi Tayfur gibi devler de kendi yerlerini almaya başlarlar.

Kamuran Akkor Türk Sanat Müziği (ablası Gönül Akkor’u hatırlayalım), Pop, Funk (evet Funk) ve Caz (eşi merhum Vasfi Uçaroğlu’nu da anmadan geçmeyelim) söylerken 1975’te İkimiz Bir Fidanız ile bambaşka bir aleme dahil olur birden. Benzersiz güzellikte mahzun bir sesi vardır; neredeyse kendinden echoludur. 75-85 arası oldukça üretken ve niyeyse kederlidir. Onlarca hazin şarkısı içinden 5 tanesini ayıkladım.

Olur ki sevenleri yad eder, bilmeyenleri cezbeder.

1. Durdurun Dünyayı

1981 tarihli Diyemedim albümünden. Söz ve müzik Ferdi Tayfur’a ait. Nakarattaki sabâ yürüyüşü yürek dağlıyor. Ortadaki zurna solosuna şapka çıkartılır.

2. Beni Kaybettin

Kamuran Akkor’un zirve albümü Sev Yeter’den. Yıl 1983. Makam kürdi, usul semai, bir nevi vals yani. Sözler Ali Tekintüre’ye ait. Birçok iyi arabesk şarkının sözleri bu beyefendiye aittir. Müzik Özcan Ertok’un. Hiçbir zaman parlayamadı ne yazık ki.

3. Yorgun Gözler

Söz-Müzik Orhan Gencebay. Yıl 1972. Arabesk tedrisatından geçmiş bir Janis Joplin sanki. Mahur bir funk. Kamuran Akkor’un hippie olduğu yıllar. Sıradışı.

4. Seni Sevmeyen Ölsün

Arabeskin slogan şarkılarından. Söylemeyen kalmadı. 89 yerel seçimlerinde ANAP’ın kampanya şarkısı bile oldu. Sözler Şakir Askan’a ait. Müzik ise Yılmaz Tatlıses’in; İbrahim Tatlıses’e soyadını veren prodüktör. Matah bir şarkı değil bana kalırsa ama seveni çok.

 5. Bir Ateşe Attın Beni

Yine Sev Yeter albümünden. Nefis bir şarkı. İliklerinize kadar nüfuz ediyor. Kaybedenin samimiyetine tanık olacaksınız. Tıpkı Beni Kaybettin’de olduğu gibi sözler Ali Tekintüre, müzik Özcan Ertok. Ve yine kürdi.

 

Daha fazla yazı yok
2024-11-22 11:00:58