Çıktığı müzayedede günün rekorunu kıran Robert Indiana imzalı Love’ın (Aşk, 1967) gerçek hikayesini biliyor musunuz?
Aşkı ifade eden “Love”ı bir kareye sığdıran, o kareyi de dörde bölerek her bir harfi yeni karelere yerleştiren sert kenar soyut resim ekolünün temsilcilerinden Robert Indiana’nın ikonik çalışmalarından “Love” bu hafta Christie’s New York’un “Savaş Sonrasından Bugüne” açık artırmasında 1 milyon 335 bin dolara yeni alıcısını buldu.
Müzayedenin en yüksek fiyata ulaşan parçası olmasıyla yeniden gündeme gelen “Love” bir noel kartı olarak tasarlandı. Ancak içinde sanat tarihinin büyük aşklarından birine dair de gizli bir referans içeriyor.
1960’lar pop-art’ının tüm karakteristiklerine sahip çalışmayı anlamak için aslında detaylı bir analize gerek yok. Ancak 2016’da kaybettiğimiz Robert Indiana’nın Pop Art kitabında anlattıklarına bakılırsa bu çalışma sadece aşk değil, bir gizli aşk ve parayla da ilgili. Parayla ilgili çünkü çıkış noktası sipariş karşılığı yapılması.
Harflerin köşelerinde gizli “Aşk”
Önce 1964’te Connecticut’taki bir kilisenin yeniden inşası sırasında yenilenecek “God is Love” (Tanrı Aşktır) yazısının yerine “Love is God” (Aşk Tanrıdır) adlı çalışmayı yapmıştı. Ve bu çalışma Love’ın ilk versiyonuydu. Ertesi yıl MoMA Indiana’dan bir noel kartı tasarlamasını istedi. Kartın formatına da sığacak tek bir kelime onun işini kolaylaştıracaktı ve sadece “Love”ı aldı. Daha çarpıcı bir etki için “o”yu devirdi. Çalışma farklı renk versiyonlarında tasarlanmıştı ancak müze hepimizin bildiği mavi yeşil fon üzerine kırmızı karakterlerin yer aldığı alternatifi seçti.
1964 baharında resmin farklı versiyonlarını New York’taki Stable Gallery’de sergiledi. İzleyicinin seride Hristiyanlıktaki kardeşçe sevgiyi göreceğini umuyordu. Ancak resimde bir platonik aşkın da izleri vardı. Indiana, Ellsworth Kelly’ye olan aşkını onun çizgilerini kullandığı bu resimlerde anlatıyordu. Serideki her bir resim adeta küçük bir aşk şiiriydi. İkili 1956’da tanışmıştı, o yıllarda ise ilişkileri artık pek iyi değildi. Ancak resimlerdeki net ve sert kenarlı karakterler ile renk kombinasynonları Kelly’nin minimalist resimlerinden ilham alıyordu. Hatta Love’ın en çok reprodüksiyonu yapılan üstteki versiyonu da Kelly’nin “Red Blue Green”ine (Kırmızı Mavi Yeşil) bir göndermeydi.