İlk bakışta ağzını sonuna dek açmış üç ayrı parçaya bölünmüş köpek balığına odaklansak da daha önce Met ve Tate Modern’da benzerlerini gördüğümüz Damien Hirst imzalı “The Unknown (Explored, Explained, Exploded)” / Bilinmeyen (Keşfedildi, Açıklandı, Çürütüldü) adlı eseri bir barda görmek sabaha karşı görülmüş bir rüya hissi uyandırmıyor değil. Oysaki bu garip ve fazlasıyla eleştiriye açık sahne de tamamen Damien Hirst’ün tasarımı. Las Vegas’daki Palms Casino Resort bünyesindeki Unkown Bar, eserin ve başka birkaç Hirst resminin daha yeni ev sahibi…
“The Unknown (Explored, Explained, Exploded)” Damien Hirst’ün 1999 tarihli bir heykeli. Las Vegas’taki kumarhane barındaki versiyon ise tesisin sahipleri tarafından sipariş edilmiş ve Avustralyalı bir balıkçıdan gelen 4 metrelik iskelet sanatçı tarafından fotoğraflardaki hale getirilmiş. Bu yeni versiyonun sergilenmesi için de ilk kez ve kalıcı olarak bu bar seçilmiş.
Damien Hirst’ün “Natural History” (Doğal Tarih) serisine ait çalışma sanatçının hayranlarının büyük ilgisiyle karşılaşsa da formaldehit içinde sonsuza kadar yaşamaya mahkum edilen köpek balığı için hayvan severler aynı duyguları paylaşmıyor. Kumarhanenin yöneticileri ise sanatın amacının farklı farklı duyguları harekete geçirmek olduğunu söyleyerek tepkilerden rahatsızlık duymadıklarını dile getiriyorlar.
Ancak çalışma bu haliyle sadece sanatta hayvan kullanımını bir kez daha gündeme getirmekle kalmıyor, bir kumarhanenin sanat sergilenebilecek bir alan olup olmadığı tartışmasını da gündeme getiriyor. Mesela yine akvaryumdaki bir köpek balığı heykeli olan “The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living” (Yaşayan Birinin Kafada Ölmesi İhtimalinin Fiziksel İmkansızlığı, 1991) 2007’den 2010’a kadar New York’taki Met’te ve 2012’de Londra’da Tate Modern’da sergilenmiş ve güzel sanatların seçkin bir örneği olmuşken bir benzerinin Las Vegas’taki bir kumarhanede asılı durması yüksek ve düşük kültürü sentezleme çabası mı? Yoksa güzel sanatların ticaretin bir parçasına dönüşmesinin bir kanıtı mı?