Y. Mimar Ferda Dedeoğlu tarafından, 2019 Mayıs ayında kurulan Ferda Art Platform Teşvikiye’deki yeni galeri mekanına taşındı. Ralli Apartmanı’nda Papko Art Collection’ın üst katında yer alan, Fahrelnisa Zeid’in de ilk ve ikinci kişisel sergisini açtığı apartman olan yeni galeri mekânı, fiziksel imkanları ve güçlü sanatçı kadrosu ile bölgedeki en önemli sergi mekanlarından biri olmaya aday. Salon Çağdaş Türk resminin önemli isimlerinden Horasan’ın son üç yıllık sürecinin adeta bir günlük gibi dökümünü içeren “Tavşan kaç, Tazı tut!” kişisel sergisi ile açıldı.
Galerinin kurucusu Ferda Dedeoğlu “Teşvikiye’de, tarihi binada yer alan yeni galerimiz, yaklaşık 400 m² alanı, yüksek tavanı ve merkezi konumu ile her açıdan ideal imkanlar sunuyor. Sanatçılar için sanat eserlerinin sergilenme olanakları, mekânı kullanabilme imkanları, izleyici ile buluştuğu noktada büyük önem taşıyor. Yeni mekanımızı seçmemizdeki en önemli nedenlerden biri; merkezi konumu ve mekânsal özellikleri bakımından en olumlu şartlara sahip olması. Bunun ötesinde Ralli Apartmanı sanat tarihi açısından çok değerli bir mekân. Burası Fahrelnisa Zeid’in ilk kişisel sergisini 1945’te, ikincisini de 1946’da açtığı apartman. Buradaki tarihin bir parçasına dönüşmek bizim için heyecan verici” dedi.
Ferda Art Platform‘da ana mekan sergisine ek olarak, “Genç Oda” adındaki alanda, her ay bir genç sanatçının işlerinden oluşan ikinci bir sergi gerçekleşecek. Burada Base İstanbul, Mamut Art Project gibi projelerde yer alan ya da bağımsız çalışan genç sanatçılar yer alacak. Genç Oda’nın ilk konuğu Meltem Sarıkaya olacak.
Horasan “Tavşan kaç, Tazı Tut!” sergisi
Öz-sunum (self-presentation) teorisine göre, öz-sunum aracılığıyla bireyin bir kimliği olduğu iddiası, toplumsal yaşamın gerekli bir unsurudur. Bireyin başkaları üzerinde oluşturacağı izlenimleri etkilemek adına tasarladığı davranış özellikleri olarak tanımlanabilir. Horasan’ın “Tavşan Kaç, Tazı Tut” isimli serisindeki figürler büyük bir boşluğun içerisinde bedenlerini tanımlamaya ve kendilerine birer karakter yaratmaya çalışıyorlar.
Boşluktaki figürler tüm acıları, öfkeleri ve komik halleriyle bunu yaparken, aslında tam da yaşamın içinde gibiler, çünkü var olmadıklarının bilincinde olmasalar dahi kimlik edinmeye ve bir tür sahnede rollerini oynuyorlar. Bu bir bakıma rol yaptıklarının farkında olan izleyiciyle yüzleşen oyuncunun ruh haline benziyor. Öte yandan gerçek hayattaki gibi bir şekilde iletişim içindeler, ama bu iletişimin nasıl kurulduğu bilinemiyor. İşte Horasan’ın önerdiği yol üzerinden izleyicisini bunu çözmeye davet ediyor ve soruyor: Gerçek hayattaki gibi neyin ne zaman karşımıza çıkacağını bilemiyoruz ve sadece tahmin etmeye ve öngörmeye çalışıyoruz. Bunu şimdi bu sergi aracılığıyla neden yapmayalım?
Sergideki resimler şimdiki an’ın resimleri değil, bu yüzden yüzeydeki ve kadrajdaki figürleri anlamak için bir önceki ya da bir sonraki resme bakılması ve bir izlek yaratılması gerekiyor. Bütünsel bir hayat oyunun parçaları bu çizimler ve “Parça bütüne eşittir” önermesi üzerinden, bu resimlerin daha önceki serilerin birer parçası olduğunu anımsamak gerekiyor. Şimdiyse bambaşka bir bütüne işaret ediyorlar, birer desenken artık boyalarına ve renklerine kavuşmuş durumdalar. Figürlerin konuşma balonlarındaki sözlerini anlamak ilk bakışta olanaksız. Bir şeyler söylüyorlar ama bunlar izleyiciye anlamsız harf dizilimleri gibi gelecek. Halbuki anlamları var, ama ne söyledikleri ve birisiyle mi yoksa kendileriyle mi konuştukları sorularının cevapları izleyiciden bekleniyor.
Gelecek sergilerde kimler var?
Ferda Art Platform yeni mekanında Murat Germen, Seydi Murat Koç, Seçil Erel, Şahin Paksoy, Tulu Bayar, Güler Güçlü, Gizem Çeşmeci, May Parlar, Gülcan Şenyuvalı ve Ahmet Duru gibi sanatın önemli temsilcilerinin sergilerine ev sahipliği yapacak.
Horasan’ın “Tavşan Kaç, Tazı Tut” başlıklı sergisi Ferda Art Platform‘un Teşvikiye Mah. Maçka cad. No:37 Kat:5 Ralli Apartmanı’ndaki yeni adresinde 2 Ocak 2020’ye dek ziyaretçilerini bekliyor.