Elgiz Müzesi’nin Teras Sergileri <40 serisinin 2013 edisyonunun katılımcılarından Bahadır Çolak, sanatatak.com’un sorularını yanıtladı.
Heykelden bir araç olarak beklentiniz nedir?
Bahadır Çolak: Heykel, insan ile çevre ilişkisini kurarak çevreyi algılamamıza yardımcı olacak bir unsurdur; sanatçının yüklediği anlam üzerinden izleyiciyle iletişime geçebilme çabası göstermelidir.
Türkiye’deki toplumsal ve politik heykel algısına dair düşüncelerinizi öğrenebilir miyiz?
Bahadır Çolak: Türkiye heykelle, ideolojik anıt/heykeller ile tanıştı. Bu sebepten açık alan heykelinde Atatürk, zafer anıtları, savaş hikayeleri ya da paşa, şair, yazar, müzisyen büstleri yer alır. Verilmek istenen mesajlar bellidir ve hemen hemen aynı kompozisyonlar birbirini tekrar eder ve bunlar Türkiye’nin her yerindedir. Dolayısıyla Türkiye’deki "politik ve toplumsal" heykel algısı bu saydıklarımız etrafında dönüyor. Bunun dışındaki heykeller ya siyasi otorite tarafından kaldırılıyor ya da vandallığın kurbanı oluyor. En baştan çöken bir "açık alanı algılama" sistemi var insanlarda. Figüratif ya da "konulu" heykel olmayınca insanlar aynı alanı paylaşmak istemiyor bana kalırsa. Heykelin söylediğini anlamaya tahammül edemiyorlar.
Bir de açık alan sanatçıları az çok bellidir. Genelde Türkiye’de mekânda bellek araştırılması yapılmaz ve çevresi çok fazla incelenmez. Çoğu zaman sanatçı bunlara dikkat etmek istese de yaptıranlar umursamaz. Orada bir boşluk vardır ve oraya bir heykel koymaları gerekir; mantık budur ve ötesine de geçmemiştir…
Türkiye’de kamusal alandaki heykeller arasında bir favoriniz sevdiğiniz var mıdır?
Bahadır Çolak: Gerçekten şu ya da bu heykel benim favorimdir diyemem ama sevdiğim heykeller var: Abbasağa Parkı’nda Meriç Hızal’ın Güneş Saati heykeli, Ayşe Erkmen’in tünel meydanındaki Tünel’e Heykel isimli heykeli.
Kamusal alanda nerede ve nasıl bir heykel yapmak gibi bir hayaliniz var? Var mı?
Bahadır Çolak: Evet birçok yere heykel yapmak istiyorum. Bu istek her zaman içimde var olmuştu zaten. Yer belirtmek gerekirse Kadıköy rıhtım başta olmak üzere Kadıköy’ün birçok yerine yapabileceğim tasarımlarım var. Daha da ötesi çizilmiş ve maketleri yapılmış projelerim de bulunmakta.
Heykel sanatının bugünü kazandığı ve kaybettiği anlamlar üzerine neler söylemek istersiniz?
Bahadır Çolak: Heykel sanatı geniş bir yelpazeye sahiptir. Günümüzde birçok eseri bu heykel mi diye sorgulayabiliriz; çünkü heykel standart normların dışına çıkmıştır. Bu gelişim sanatçıya çok fazla kapı açmış ve kendisini ifade edebilmesi adına çeşitlilik sunmuştur.
Görseller: Bahadır Çolak, Under Balance, 2013; Beyaz Afyon Mermeri, 161 x 53 x 29 cm