Pozitif ve Babylon’un kurucusu, değerli müzik organizatörü Ahmet Uluğ, pandemiden sonra ilk kez gerçekleşen Womex müzik fuarında yer alan Türkiye müzik meslek birlikleri Müyap, MSG, Mesam ve Müyobir’in ortaklaşa açtığı standı, “her yıl olduğu gibi etkisiz, anlamsız” ve en kötüsü “boşluğu”ndan ötürü haklı olarak şikayet etti. Sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda tartışma başlatmak istemediğini belirten Uluğ, Türkiye’yi ilgilediren alanın boşluğu, sessizliği ve atıllığını utanç verici olarak değerlendirdi. Standda Womex’te yılın sanatçısı ödülünü alan Aynur Doğan’nın başarısı, ya da Tolgahan Çoğullu & Sinan Ayyıldız ikilisinin showcase olarak adlandırılan konseri hakkında ne bir poster, ne bir duyuru ne de bilgilendirici bir metin olmadığına dikkat çekti. Uluğ’nun şikayet metnini yetkililere duyurmak ve değiştirmeleri talep etmek adına ve Türkiyeli müzisyenlerin yurt dışı deneyimlerinin artırılması yolunda İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin yeni girişimini de destekleyerek Sanatatak olarak yayınlıyoruz:
“Şikayetim var. Tartışma başlatmak ve konuyu sosyal medyaya taşımak istemezdim ama başka bir yol bilmiyorum. Mesele benim özel bir konum değil, Türkiye müzik kültürü ve sektörünün temsilini ve geleceğini ilgilendiren önemli bir konu.
Fotoğraflarla konuyu anlatmak daha kolay olacak. Biraz dikkatli bakarsanız neden bahsettiğimi anlayacaksınız. Burada biraz daha uzun bir özet verip, konuya geleceğim. Womex bir müzik fuarı. Dünya müzikleri kapsamında, ülkeler, şehirler, kurumlar ve insanların bir araya gelip 2022 ve sonrasının programını çalıştıkları verimli bir buluşma. Her yıl farklı bir şehirde yapılıyor. Pandemi sonrası ilk kez Portekiz’de Porto’da yapıldı. Womex’de gündüzleri, fuar alanında sektörün tüm oyuncuları buluşuyorlar, kısa ve efektif görüşmelerde, bilgi ve kartvizitler el değiştiriyor. Hızlı kurulan ilişkiler, akşamları gerçekleşen konserlerde dostluğa dönüşüyor.
Şikayetim #viva Turkey Music standıyla ilgili. Türkiye meslek birlikleri Müyap,MSG, Mesam ve Müyobir’in ortaklaşa açtığı stand her yıl olduğu gibi etkisiz ve anlamsızdı ama hiç bu kadar kötü olmamıştı. Fuar alanında diğer tüm sergi alanları doluyken ve katılımcılar arı gibi çalışırken, Türkiye’yi ilgilediren alanın boşluğu, sessizliği ve atıllığı utanç vericiydi. Womex’te yılın sanatçısı ödülünü alan Aynur Doğan’nın başarısı, ya da Tolgahan Çoğullu & Sinan Ayyıldız ikilisinin showcase olarak adlandırılan konseri hakkında ne bir poster, ne bir duyuru ne de bilgilendirici bir metin vardı.
#viva nasıl bir hashtag’dir hiç anlamadım, bu stand’in sahibi kim?
Viva nasıl bir hashtagdir? Hiç anlamadım. Bu standın katılımcıları kim? Yargısız infaz olsun istemem ama gördüğüm tablo çok netti. Bu durum sadece Womex’e özel değil. Yıllardır tüm yurtdışı fuarlarda süren, kanayan bir yara. Midem‘de futbol maçı izlendiğini, tavla oynandığına da şahit olanlar var. Bu stand ne amaçla kuruluyor, kimler geliyor, ne yapıyorlar hiç bilmiyorum. Konu kişilerle değil genel kültür ile ilgili. Türkiye’de susmak ve görmezden gelmek içimize işlemiş, vurdumduymazlığımız zirve yapmış. Bu duruma dikkat çekmek, kendimize çekidüzen vermek, kaynakların doğru kullanılmasını talep etmek artık bir görev oldu.
Aynur Doğan ödülünü tüm annelere ve özgür kadınlara ithaf etti
Womex’e Türkiye’den katılım da düşüktü. Diğer ülkelerin çeşitli kurumları kendi sektörlerini destekleyerek fonladıkları için kalabalık ekiplerle temsil edilirken, Türkiye’den katılım kişisel çabalarıyla gelen Gülbaba ve Passion Turca firmaları, Ahmetcan Taşdemir, Serhan Lokman, Sinan Nergis, Yazın Kaçan, IKSV’den Harun İzer, Charmenko’dan Su Odabaş ve gazeteci Eray Aytimur ile kısıtlıydı.
Womex’de Aynur Doğan yılın sanatçısı ödülünü aldı. Kısa konuşmasında Hasan Saltık’u andı. Ödülünü tüm annelere ve özgür kadınlara ithaf etti. Şarkılarını söyledi, ayakta alkışlandı ve zarafetle süzüldü, çıktı sahneden. Böyle anlamlı ve özel bir günde Aynur, Womex’de sahipsiz ve ve yalnızdı. Aynur’un bu yolculuğuna başından beri şahit olmuş birisi olarak üzüldüm. Tolgahan Çoğullu & Sinan Ayyıldız’ın konserleri de sahipsizdi. Oysa üstün teknikleri ve yorumlarıyla gurur kaynağı oldular. çok başarılı bir konser verdiler. Kişisel çabalarıyla arkalarında bir kurum, ajans ya da menejer olmadan katıldıkları için etki alanları da ne yazık ki kısıtlı oldu.
İlhan Mimaroğlu belgeseli de Womex’deydi
İlhan Mimaroğlu belgeseli de bu sene Womex film programına alındı, gösterildi. Ekip adına yapımcı Dilek Aydın katıldı. Ben filmi daha önce gördüğüm için bu gösterime katılmadım. Ama bu boyutuyla da Womex’e katılım daha çok teşvik edilmesi gereken heyeccan verici bir durum. Tek olumlu beklentim, 2020 başında İBB içinde adımları atılan, pandemi nedeniyle gecikmeli de olsa yakında faaliyete geçeceğini duyduğumuz İstanbul Kültür Ofisi’nin müzisyenlerin ve sektörün yurtdışına açılımına destek vereceği haberi. Womex 2022, Lizbon’da yapılacak, şimdiden örgütlü şekilde hazırlamaya başlarsak, bu zor günlerde gençlerin önünü açacak bir oluşumu hayata geçirebiliriz.