Khaled Jarrar, Cenevre’de bir galeride gerçekleştirdiği özel performansta boya varillerine 21 el ateş eder de İsviçreli yetkililer seslerini çıkarmaz mı? Çıkarır.
Filistinli sanatçı, Galeri Guy Bärtschi’de 27 Mayıs’ta sadece davetlilerin konuk edildiği ve profesyonellerce kurulan sette gerçekleştirdiği performansta içi boya dolu kutulara 21 el ateş ediyor.
Polisler, 28 Mayıs’ta, olayın gerçekleştiğinden habersiz, galeriye silahı ve minyatür atış poligonunu almak için geliyorlar. Performansın çoktan gerçekleştiğini öğrenince, galerinin müdür yardımcısı Barth Pralong’u, olayı açıklamak üzere davet ediyorlar.
Pralong, performansın gerçekleşmesi için Mart başlarında izin istediklerini ama verilmediğini, bu yüzden performansı galerinin farklı bir yerine taşıyarak olayı kamuya açık olmak yerine özel bir hale soktuklarını söylüyor: "Yasanın etrafından dolandık ve az sayıda bir davetli listesi ile olayı özel bir alana çektik."
Polisle görüşmesinde Pralong soruları yanıtlamayı reddediyor. Konu dava açılıp açılmamasına karar verilmesi için Cenevre’de savcılık makamına intikal etmiş durumda.
"Bu performansın Cenevre’de yapılabilmesinin önemli olduğunu düşündük ve Khaled’in sanatsal süreci tüm eziyetlere değdi" diyor Pralong.
Jarrar’ın çalışmaları, sınırlarla olan ilişkileriyle biliniyor. Ramallahlı sanatçının belki de en tanınan çalışması 2012 Berlin Bienali’ne gelen ziyaretçilere "Filistin Devleti" pasaport damgası teklif etmesiydi. 2014’te New Museum’un "Here and Elsewhere" sergisine gönderdiği "The Infiltrators" adlı video çalışmasında İsrail sınırından kaçıp geçen Filistinlilere yer vermiş ve bunun üzerine İsrail’in, Jarrar’ın New York’taki sergi açılışına gitmesini yasaklamasıyla konu kişisel bir hal almıştı.
Derleme: Hale Eryılmaz