Maçka Sanat Galerisi, Cumhuriyet’in 100. yılını, Türkiye’nin ilk kadın seramik sanatçısı ve çağdaş seramik sanatının öncüsü Füreya Koral ile kutluyor. “Görülmemiş Eserleriyle Füreya Koral” sergisi, 3 Ekim – 11 Kasım tarihlerinde seyircisiyle buluşacak.
“Benim için seramiği mimariye sokmak, onu dekoratif yapmak değildir. Bir defa onu kesin olarak ayırayım. Benim için duvar yapmak, seramiği mimariye sokmak bir gelenek, geleneğe dayanarak bir şey yaratmak.”
Maçka Sanat Galerisi’ndeki sergi, sanatçının Hilton Oteli, Divan Oteli, KA Han, Brüksel Fuarı Türk Pavyonu, Marmara Oteli, Hacettepe Üniversitesi Dişçilik Fakültesi, İstanbul Manifaturacılar Çarşısı, Ziraat Bankası, Başak Sigorta, Anafartalar Çarşısı, Sheraton Oteli ve Beytem Palas için gerçekleştirdiği seramik panoların bazılarının sanatçı tarafından yapılmış resimlerinden oluşuyor.
Rabia Çapa koleksiyonuna ait olan ve ilk kez sergilenen bu eserlerin yanı sıra sergide, Fahrelnissa Zeid tarafından yapılan Füreya Koral portresi, Candeğer Furtun tarafından ellerinden kalıp alınarak yapılan Füreya Koral’ın seramik elleri ve Zuhal Demirarslan’ın hazırlayıp sunduğu “Füreya” belgeseli de yer alıyor.
Maçka Sanat Galerisi daha öncesinde, 1985 yılında açtığı Füreya Koral’ın kişisel sergisinin ardından, sanatçının
40. sanat yılı olan 1992’de “Füreya Koral’a Saygı Sergisi” kapsamında 40 seramik sanatçısının Füreya Koral için yaptığı 40×40 cm panoları ve kendisinin “Yürüyen İnsanlar” adlı eserlerini sergilemişti.
Koral’ın, 1954-1975 yılları arasında birçok yapının iç mekan ve dış cepheleri için yaptığı seramik panolar, geleneksel çini sanatını modern mimariye kazandırarak önemli bir katkı sağladı.
Sanatçı hakkında
1910’da Büyükada’da doğan Füreya Koral, İsviçre’de tüberküloz tedavisi gördüğü sırada teyzesi Fahrelnissa Zeid sayesinde seramik sanatı ile tanıştı. 1947’de Lozan’da seramik çalışmalarına başladı. Ardından tanınmış Fransız seramikçi Serré’nin desteği ile Paris’te özel bir seramik atölyesinde çalışmalarını sürdürdü. Paris’te Fernand Léger ve André Lhote gibi ünlü sanatçılardan aldığı eğitim, Füreya Koral’ın sanatsal tarzını şekillendirdi. Koral, ilk seramik sergisini 1951’de Paris’te M.A.I. Galerisi’nde, aynı yıl İstanbul’da da Maya sanat galerisinde açtı. Sonraki dönemlerinde aralarında Salon d’Octobre (Paris), Modern Sanat Müzesi (Mexico City), Napstkovo Muzeum (Prag) ve Smithsonian Institute (Washington) gibi kurumların da bulunduğu yerlerde 50’ye yakın kişisel sergi düzenledi.
1954’te İstanbul’da kendisine ait bir seramik atölyesi kuran Koral; 1958 yılında düzenlenen Expo’58 Bürüksel Dünya Fuarı’nda Türkiye Pavyonu için seramik kahve fincanları de tasarladı. 1970’lerde ise özel seriler tasarlamaya başlayan sanatçı, İstanbul Porselen Fabrikası ya da daha sonraki zamanlarda modernizmin etkisini taşıyan tabakları, fincanları ve vazoları yeniden yorumlayarak onlara işlevsellik kazandırdı. 1985’de Maçka Sanat Galerisi’nde kişisel sergisini açan Füreya Koral’a, galeri tarafından sanatının 40. yılı olan 1992’de de “saygı sergisi” yapıldı.
Seramiği mimari ile bütünleştirerek farklı disiplinleri bir arada kullanan ve çini sanatına çağdaş bir yorum getiren Koral, 1997’de İstanbul’da hayata gözlerini yumdu.