A password will be e-mailed to you.

“Yasalar yıkıldı, peki kuralsız yaşayabilecek miyiz? Modernizm bizi bir kuralsızlığın içerisine itti.
Yarattığı kaosla bir çaresizlik içindeyiz…”

Figürleri ve sahneleri ekranlarımızdan çıkarıp gerçek hayatımıza konumlandıran “Bir Mustafa Karyağdı Sergisi”, 7 Eylül-4 Kasım 2023 tarihlerinde Piramid Sanat’ta.

“İzleyicide uyandırmak istediğim duygu, konuşamadığı şeyleri resimlerimde hissettirmek” diyen Mustafa Karyağdı, sergisinde yer verdiği ortamdan soyutlanan figürleriyle izleyiciyi baş başa bırakıyor. Bu hareketiyle izleyiciyi görünenin ardındaki öyküyü düşünmeye sevk eden Karyağdı, resimlerdeki figürleri insancıl olarak tanımlıyor: “Pek acı çeker gibi bir halleri yoktur. Ama bir arayış içindedirler”.

Hızla değişen dünyanın içsel yansımalarında gezinirken

Mustafa Karyağdı, “Puslu Zamanlar No 12”, tual üzerine yağlı boya

Sergileri, maçları, manzarayı ve hatta kendimizi yüksek çözünürlüklü camların ardından seyrettiğimiz bugünlerde; Karyağdı resimleriyle seyirciyi kimi zaman tanıdık bir sahne ile baş başa bırakıyor, kimi zaman da tercih dışında bellekte yer eden bir anla.

Sergisiyle birlikte hızla değişen dünyanın içsel yansımalarına göz atma ve zamana karşı dondurulmuş anların düşüncelerine dalma fırsatı tanıyan Mustafa Karyağdı, “Sanat ile hayat, aynı Narcissus’un hikayesi gibi birbirlerine tutsaktırlar. Birbirlerinin yansımasını kucaklar, amaç-araç, varlık-yokluk, ölüm-hayat gibi ayrılmaz ikiciliği, çifte değerliliği, gerçekleşmesi zor bir arzuyu içlerinde barındırırlar. Modern hayatın dayattığı yaşam, arzu ile gerçek arasında kopuş, düşünsel olarak sanatın da sorunları olarak karşımıza çıkıyor” ifadelerine yer veriyor.

Espası biçim üzerinden cisimleştirmek

Mustafa Karyağdı, Adsız, pleksi, led ışık ve saydam boya

Sadece düzlemde eser üretmekle kalmayıp üç boyutlu çalışmaları da bulunan Karyağdı, sergide yer alan üç boyutlu çalışmalarının heykel değil, resim olarak algılanmasını istiyor. İki boyutlu düzlemdeki espas araştırmasını tam da Türk Dil Kurumu’ndaki tanımına uyacak şekilde tekrar ele alıyor: “Espas: Basımcılıkta bir kelimenin harflerini birbirinden ayırmak için kullanılan harflerden daha küçük ve kısa olan metal çubuktur”.

Sanatçı, resimdeki espas sorununu zihinsel bir araştırma yerine, biçim üzerinden, aralık ilişkisiyle üç boyutlu olarak cisimleştirmeye çalışıyor. Kendi oluşum sürecini katmanlayarak ifşa ediyor. Karyağdı’nın “Elli Bir İş” isimli serisinde izleyicisine sordurduğu repetasyon, özgünlük, orijinallik çevresindeki yanıtı kendi içinde gizli soruları hatırlatır nitelikteki pleksi resimler göz, boşluk ve derinlik kavramlarıyla ilintili olarak tekrar ele alınıyor. Figürün oluşması için biçimi yüzey ve boşlukla ilişkilendiriyor.

Sergide yer alan kimi eserler

“Sahne”

“Adam ve Kadın”

“Puslu Zamanlar No 6”

“İki Adam No2”

Adsız

Adsız

Daha fazla yazı yok
2024-11-21 17:32:31