A password will be e-mailed to you.

İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) tarafından düzenlenen 26. İstanbul Tiyatro Festivali sona erdi. Festival kapsamında gerçekleştirilen toplam 23 tiyatro, performans ve dans gösterisinden oluşan 35 gösterim ve yan etkinliği 25 bine yakın kişi izledi.

Bu yıl 50. yaşını kutlayan İKSV’nin düzenlediği İstanbul Tiyatro Festivali, 26. edisyonunda programını yeni bir küratörlük yapısıyla şekillendirdi. 26. İstanbul Tiyatro Festivali, yazıp yönettiği 100’den fazla oyunla ve kurduğu topluluklarla Türkiye tiyatrosunun son 40 yılındaki en önemli isimlerden Işıl Kasapoğlu’nun küratörlüğünde gerçekleştirildi.

Tiyatro Yerli Yerinde” sloganıyla gerçekleştirilen 26. İstanbul Tiyatro Festivali, 25 Ekim – 26 Kasım tarihleri arasında Türkiye’nin yanı sıra Fransa, İngiltere, İspanya, İtalya, Yunanistan ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nden yapımları sundu. Festivalde 20 yapım sahnelerde, 3 yapım ise perdeden izleyicilerle buluşurken ayrıca halka açık yan etkinlikler de düzenlendi.

Gösteriler İstanbul’un iki yakasında; Alan Kadıköy, Atlas 1948 Sineması, Caddebostan Kültür Merkezi, Cemal Reşit Rey Konser Salonu, ENKA Oditoryumu, Galatasaray Lisesi, İMÇ, İş Kuleleri Salonu, Kanyon, Maximum UNIQ Hall, Müze Gazhane Prof. Dr. Sevda Şener Sahnesi ve Meydan Sahne, Salon İKSV, Ses Tiyatrosu, Süreyya Operası, Şehir Hatları Vapuru ve Zorlu PSM olmak üzere 18 farklı mekânda gerçekleşti.

Festival her yıl olduğu gibi sanatseverlere, gösterilerin yanı sıra sergi, panel, kukla yapım atölyesi, dans atölyeleri gibi çeşitli ücretsiz yan etkinlikler de sundu.

Onur Ödülü Ali Poyrazoğlu’nun

26. İstanbul Tiyatro Festivali Onur Ödülü, bu yıl 60. sanat yılının yanı sıra kendi adını taşıyan tiyatrosunun da 50. yılını kutlayan tiyatro oyuncusu, yazarı ve yönetmeni Ali Poyrazoğlu’na sunuldu. Poyrazoğlu, Bizet’nin Carmen’ine atıfla yarattığı yeni projesi Habanera Makamı ile festivale konuk oldu.

Ali Poyrazoğlu

Molière 400 yaşında

Festival, Molière’in doğumunun 400. yılında efsanevi Fransız yazarın en sevilen oyunlarından Kibarlık Budalası’nın çağdaş bir uyarlamasıyla açıldı. Zenne, Çekmeceler ve Bergen filmleriyle çok ses getiren, yönetmen ikilisi M.Caner Alper ve Mehmet Binay’ın Kibarlık Budalası Remix uyarlaması festivalin ilk iki gününde izleyiciyle buluştu.

Festival ayrıca, Comédie-Française’in Molière’in 400. yılını kutlamak üzere sahnelediği en seçkin oyunların perdeden gösterimleriyle izleyicilere bir Moliere maratonu yaşattı. Hastalık Hastası, Kibarlık Budalası ve Tartuffe ya da İkiyüzlülük oyunlarının kaydı Atlas 1948 Sineması perdesinde gösterildi.

İstanbul Şehir Tiyatroları ise Molière’in 400. doğum yılı vesilesiyle uzun yıllar sonra tekrar sahnelediği Tartuffe’ün prömiyerini festivalde yaptı.

“Kibarlık Budalası Remix”

Dünyadan yeni gösteriler, yeni keşifler

Çağın önemli koreograf ve dansçılarından Akram Khan’ın, nisan ayında prömiyerini yapan yeni koreografisi Orman Kitabı festivalde izleyiciyle buluştu. Khan’ın, Rudyard Kipling’in unutulmaz romanı Orman Kitabı’nı geleneksel Hint dansı kathak ile çağdaş dansı bir araya getirip çok disiplinli bir dans tiyatrosuna uyarladığı gösteri Zorlu PSM’de gerçekleşti.

Festival, Pier Paolo Pasolini’nin doğumunun 100. yılını, dâhi yönetmenin benzersiz dünyasını dansla yorumlayan Pasolini: Gizli Yangınlar ile kutladı. Performans Monica Casadei’nin koreografisiyle sahnelendi.

Birleşik Krallık sahnesinin günümüzdeki en etkileyici yönetmenlerinden Ben Duke’un Shakespeare’in ünlü trajedisini ters yüz ederek yarattığı Juliet ve Romeo British Council İstanbul’un desteğiyle izleyiciyle buluşurken eleştirmenler tarafından Avrupa tiyatrosunun geleceğine yön verecek isimler arasında sayılan Euripides Laskaridis’in Titanlar’ı Zorlu PSM’nin yüksek katkıda bulunan mekan sponsorluğu ve British Council Türkiye ile Aegean Havayolları’nın desteğiyle sahnelendi. İspanyol kukla ustası Javier Aranda’nın el kuklasının sınırlarını zorlayarak ona yepyeni boyutlar kattığı bol ödüllü gösterisi Yaşam, Cervantes Enstitüsü’nün katkılarıyla sahnelendi.

“Orman Kitabı”

Yerli sahnenin yepyeni oyunları

Okan Bayülgen, yazıp yönettiği ve başrolünü üstlendiği Richard ile ilk kez İstanbul Tiyatro Festivali’ne konuk oldu. Oyunun prömiyerine Zorlu PSM ev sahipliği yaptı.

Festivalde yer alan bir başka III. Richard yorumu olan III. Richard: Niçin Yaptım ise Mehmet Birkiye rejisi ve Hakan Gerçek’in tek kişilik performansıyla Alan Kadıköy’de izleyiciyle buluştu.

Gökhan Erarslan’ın yazıp Ayşe Draz’ın yönettiği Nuh’un Gemisini Aramak, dansçı ve koreograf Korhan Başaran imzalı Dido, Emre Koyuncuoğlu’nun yazıp yönettiği Medea’ya İnce Ayar, Eskişehir Şehir Tiyatroları yapımı Yaşasın Demokrasi de festivalde izleyiciyle buluştu.

“Titanlar”

“Bu İşte Bir Kadın Var”

Festivalde kadınlar tarafından yönetilen oyunların bir araya geldiği, sanat alanında kadın üretimini daha da görünür kılmayı amaçlayan “Bu İşte Bir Kadın Var” başlıklı bölümünde yer alan üç oyun seyirciyle buluştu. Zülfü Livaneli’nin yazıp Bilge Emin’in yönettiği Duvar, Aliye Ummanel’in yazıp yönettiği Kapalı ve Elif Candan’ın yazıp Pınar Akkuzu’nun yönettiği Bir Tatlı Kaşığı Çamur bu tema altında sahnelendi.

Ortaoyuncular, Ferhan Şensoy’un vefatından sonra Şahları da Vururlar ile sahnelere dönerken tarihi Ses Tiyatrosu da perdelerini yeniden festivalde açtı. Festival kapsamında iki gün üst üste Ses Tiyatrosu’nda sahnelenen oyunun yönetmenliğini Volkan M. Sarıöz üstlendi.

Ünlü sirk topluluğu Les Colporteurs’un eğlenceli gösterisi Toyo ! Alan Kadıköy’de, Institut Francais Türkiye’nin desteğiyle çocuklarla buluştu.

“Duvar”

Kapanışta İstanbul: Mon Amour

Festival, Işıl Kasapoğlu’nun tasarladığı, Semaver Kumpanya’nın uyarladığı, festivale özel olarak yalnızca bir kez sahnelenen İstanbul Mon Amour performans serisiyle sona erdi. Gösteri sponsoru MEKE Sanat’ın desteğiyle gerçekleşen etkinlik sabah saatlerinde başlayıp akşam saatlerinde Jack Lives Here’ın desteğiyle, sürprizlerle dolu bir partiyle son buldu. Tüm güne yayılan performanslar, tiyatro merkezde olmak üzere dans, müzik, görsel sanatları, edebiyat gibi farklı disiplinleri buluşturdu.

Ebru Cansız, Sarp Aydınoğlu, Ani Haddeler, Sibel Altan, Okan Kaya, Ufuk Fakıoğlu, Volkan M. Sarıöz tarafından tasarlanan ve pek çok sanatçının katılımıyla gerçekleşen performanslar 26 Kasım Cumartesi günü Süreyya Operası’nda başlayıp Şehir Hatları Vapuru, İMÇ, Kanyon ve Galatasaray Lisesi’nde devam ederek akşam Salon İKSV’de Nejat Yavaşoğulları, Barabar, Gülinler, Ari Barokas, Gökçe Çeçe Gürçay ve Zil Zurna’nın sahne aldığı konserle sona erdi.

 

Kapanışa dair görseller:

Fotoğraflar: Salih Üstündağ

Daha fazla yazı yok
2024-11-02 11:20:59