The Observer’ın pop eleştirmenleri, Sam Smith’in başarılı albümünden, “bin yıllık seks-kaygılı R&B” müziğine kadar, bu yılı tanımlayan temaları seçiyor.
1) SAM SMITH VE VERMEYE DEVAM EDEN İNGİLİZ İSTİLASI
Sam Smith, In the Lonely Hour isimli samimi ilk albümüyle mavi gözlü kömürlerini Newcastle’a – yani, Amerika’ya – sattı. Charli XCX, Iggy Azalea olan ilişkisi ve kendisinin Fault in Our Stars bağlantılı Boom Clap şarkısı ile gerçek anlamda doğdu. 1D dördüncü liste başı albümlerini yayınladı ve Sam Smith, Bilboard listelerinde ikinci olurken, Ed Sheeran ise doğrudan birinci sırayı aldı.
2) UYUŞTURUCU İLE OLAN SAVAŞ KAZANILDI
İngiliz müzik basını (aslında) bir konuda hemfikir: Q ve Uncut dergisi birinci sırayı, Mojo ikinci, NME dergisi ise üçüncü sırayı vererek Philadelphia’dan nakil Adam Granduciel’in üçüncü albümü Lost in the Dream’e bir buket uzatıyor. Granduciel’in arka planında çalan klasik rock 80lere puslu bir saygı duruşunda bulunurken, terkedilmişlik şarkıları da miskin bir Bob Dylan’ı anımsatıyor,
3) JAY & BEY & SOLANGE (&KIMYE)
Solange Knowles’ın neden asansörde eniştesine saldırdığını hala bilmiyoruz – Rachel Roy adında bir kadınla ilgili ya da Jay’in Rihanna’nın partisine gitmesiyle alakalı olduğuna dair teoriler var – ancak Beyoncé, remix şarkılarından birinde “Bir asansörde milyon dolarlar varsa elbette işler kızışır.” demesi dışında sessiz kaldı. Jay ve Bey’in On The Run’a (Beraber yer aldıkları turnenin adı.) çıktığını biliyoruz. Jay ve Kanye’nin dostluğu geçmişe dayansa da, Carter ailesi KimYe’nin düğününü kaçırdı. Ancak Solange evlendiğinde, oradaydılar. Bu arada Beyoncé’yi hayran olmamayı düşünmenin bile tehlikeleri hakkında Saturday Night Live oldukça iyi bir skeç ile sergilendi.
4) BİN YILLIK SEKS KAYGILI R&B
FKA Twigs ve Banks, sırasıyla LP1 ve Goddess albümlerinde, mırıltılarını sinir edici dijital üretimlerle birleştiren iki iyi vokalist. Bu eğilim bir süredir var (The xx, The Weeknd ve birçok yerde görebiliriz), ancak kalite kontrolü yüksek tutulduğu sürece, buralarda olmasında bir sıkıntı yok.
5) THE APHEX TWIN ALBÜM ÇIKARDI…
Elektronik müziğin en tekinsiz soundlarının temsilcilerinden biri, Aphex Twin, dönüş albümünü gerçek kötülüğün eğlence mekanı derin internette duyurmayı seçti. Richard D. James dışında kimse vurucu isimli 4 bit 9d api+e+6 [126.26] gibi eski parçaların nasıl olduğunu bilmiyor ama albümü Syro, zerafet ve içtenlik geçişleriyle beraber gerçek bir günahkarlık da içeriyordu.
6) … AMA DİĞER ADAMLARIN DA “SANAT” DOKUNUŞLARI VAR
Modern lanetli dijitaller için güzel bir yıldı. Actress’in Ghettoville’i, Arca’nn Xen’i ve SBTRKT’nin Wonder Where We Land’i çıtayı yükseltti. Thom Yorke’ün Tomorrow’s Modern Boxes ise müziği dinleyiciye ulaştırmanın yeni bir yoluna öncülük etti.
7) SLEAFORD MODS
Artık şık değiller, aslında Sleaford’dan da değiller, bu sivri 40larındaki Doğu Midland’liler – Jason Williamson (bağıran) ve Andrew Fearn (cılız arka vokal) – Divide and Exit isimli yedinci albümlerinde kimseden ve hiçbir şeyden sakınmadılar. Divide and Exit modern Britanya’nın sivri bir şekilde devrilişini anlatırken Shane Meadows’u hatırlatıyor.
8) VİNİL YÜKSELİŞTE, PLATINUM DÜŞÜŞTE
2014 yılı neredeyse plantinum albümün öldüğü yıla dönüştü. Taylor Swift ekim ayında 1989 isimli albümünü yayınlayana kadar, Frozen’ın film müzikleri albümü dışında hiçbir 2014 çıkışlı albüm Amerika’da 1 milyon kopya satamadı. Swift gerekli koşulları karşıladı (Belki Sam Smith de bunu yapabilir), ancak endüstrinin birçok el sıkışmasından önce olmadı bu. Bu arada, vinil albümlerin satışı – biliyorsunuz, hoş sanat eserlerinin içindeki siyah geniş daireler – 1996’dan bu yana ilk defa İngiltere’de 1m kopya sattı.
9) KADIN OLMAK GEREKSİZ BİR ŞEKİLDE KARMAŞIK KALDI…
Popta, vücut imajıyla ilgili tüm diğer anlamsızlıklara karşı çıkmayan ama kesinlikle tatmin edici olmayan Nicki Minaj’ın Anaconda‘sı ve Meghan Trainor’ın All About That Bass‘i sayesinde kadınların kalçaları oransız bir şekilde sunuluyor.
10) …ANCAK KATE BUSH HER ŞEYİ DÜZELTTİ.
Pop müziğin en ünlü münzevisi sahneye ayak bastı ve şarkı söyledi. Bu, her şeyin mümkün olduğunu gösteriyor.
Yazının orjinali The Guardian’da 7 Aralık 2014’te yayınlandı.
Çeviri: Ezgi Altun
http://www.theguardian.com/culture/2014/dec/07/kitty-empire-key-pop-trends-2014